De Nieuwe Iveco Eurocargo

Iveco presenteerde dinsdag in Brescia de nieuwe Eurocargo.

Het smoelwerk van de nieuwe Eurocargo, met een wat eigenaardige maar niet onsympathieke smile over de volle breedte, wordt natuurlijk bedacht in Turijn, maar gefabriceerd in Brescia. De voorzijde heeft dezelfde styling als de Daily en met die Daily, de Stralis en de nieuwe Eurocargo is de Euro 6 familie van Iveco nu compleet. De styling is belangrijk, want het chassis van de Eurocargo is grotendeels hetzelfde gebleven.

Alleen SCR

De nieuwe Eurocargo is gemaakt voor gebruik in de stad. Natuurlijk voldoet hij aan Euro 6 en hij is de enige truck in het distributiesegment die de emissienorm haalt zonder EGR, dankzij het geavanceerde HI-SCR systeem. De aandrijving en emissie is sowieso van groot belang bij deze truck: hij rijdt in de stad en dus moet hij daar zo mijn mogelijk last veroorzaken. De nieuwe Eurocargo is leverbaar met de 4,5 liter viercilinder Tector 5 motor van 160, 190 pk en de 6,7 liter zesciliner Tector 7 van 220, 250, 280 en 320 pk. Er is een nieuwe turbo gemaakt, die ervoor zorgt dat er ook al voldoende koppel leverbaar is onder 1100 toeren. Dat betekent een alerte motor bij optrekken en bij lage snelheiden. Tevens wordt het brandstofverbruik verminderd, tot wel zo’n 8 procent zegt Iveco. Om te schakelen zijn er zes- en twaalfgangs ZF-automaten beschikbaar, plus handgeschakelde bakken van zes en negen gangen. Ook is er een Allison-automaat voor vuilniswagens. Daarnaast heeft de Eurocargo de beschikking over slimme systemen als EcoSwitch, dat ervoor zorgt dat de zesde versnelling langer wordt vastgehouden en er niet wordt teruggeschakeld naar de vierde gang en EcoRoll, dat bij een daling van de weg de motor in de stationaire stand laat draaien en het voertuig laat rollen op kinetische energie. Verder is de Eurocargo voorzien van Lane Departure Warning System, Enhanced Vehicle Stability Control en het Advanced Emergency Braking System, verplicht vanaf november dit jaar. Door die laatste twee systemen is ook Adaptive Cruise Control leverbaar op de nieuwe Eurocargo. Dat gebruik je in de stad natuurlijk zelden, maar de rit van en naar het dc of het volgende afleveradres kan er op de snelweg een stuk aangenamer mee worden.

Slim

De instap in de nieuwe Eurocargo is goed. Gezeten achter het stuur valt op dat er goed zicht is, ook via de spiegels. Het interieur is niet heel erg veranderd, maar er zijn wel enkele slimme features naast de chauffeur om spullen op te ruimen. De stoelen voelen zo op het eerste gevoel goed, maar juist bij een distributietruck is het van belang dat ze ook op de lange termijn comfortabel zijn. De afwerking en het comfort zijn wel beter, maar nog altijd niet op het niveau van de concurrentie. De feedback in het stuur en vooral die in de aandrijflijn is erg goed. De motor en de automatische versnellingsbak werken erg goed samen. De remmen vonden we wat zompig aanvoelen.De rit die we maakten met de nieuwe Eurocargo was echter zó kort dat we graag op een later tijdstip nog een keer een uitgebreidere rij-impressie ondergaan.

Vooralsnog is Iveco trots en vol vertrouwen over de nieuwe Eurocargo. Iveco Brand President Pierre Lahutte:“De nieuwe Eurocargo is een truck die van de stad houdt. Hij heeft voor iedereen wel iets te bieden: steden omdat hij duurzaam is, eigenaren omdat hij efficiënt is en een lage TCO heeft, en chauffeurs omdat het een echt kantoor op wielen is, comfortabel en multifunctioneel, makkelijk mee om te gaan en ergonomisch om in te werken.