Het verhaal achter de 6 S-Way’s van Spaansen
Op vrijdag 16 juli was het zover, na weken van afwachten, opbouwen en bestickeren, werd de laatste auto in een rijtje van 6 nieuwe IVECO S-WAY’s overhandigd aan een chauffeur van Spaansen. Om dat te vieren organiseerde IVECO dealer Veekro uit Zwaagdijk een barbecue. Niet alleen de klant als in: degene die op kantoor zit en vrachtwagens bestelt, maar ook de klant als in: de chauffeur die er dagelijks mee op pad moet, waren uitgenodigd om aan te schuiven. Bij Veekro houdt men graag goed contact met degene die met het materiaal moet werken, daarom mogen chauffeurs tijdens een reparatie- of onderhoudsbeurt ook de garage in lopen om te kijken wat er allemaal precies gebeurt. De lijnen tussen het kantoor en de werkplaats zijn kort, wat voor een duidelijke communicatie zorgt. Open en transparant zijn, zorgen dat de klant tevreden is, daar draait het om. En dat die service niet stopt na vrijdagmiddag, bewezen de broodjes en eieren die al klaar lagen in het kantoor voor het ontbijt met de chauffeurs op zaterdagochtend.
Spaansen Colonne IVECO S-WAYEr wordt wel gezegd dat chauffeurs zo lekker flexibel zijn, het zijn toch vooral de mensen om de chauffeurs heen die af en toe wat moeten improviseren. Zo stond er een combinatie vast in de file op de Afsluitdijk, waardoor de colonne niet uit 6 maar slechts 5 S-WAY’s bestond. Gelukkig werd alles daar uiteindelijk opgelost en kon ook de laatste chauffeur nog op tijd aanschuiven voor de barbecue. Inclusief saladebar en gezonde knoflooksaus, want als een merk de chauffeurs uitdaagt met een FitCab, dan is het niet meer dan logisch dat er ook een smakelijke en gezonde hap wordt voorgeschoteld.
Behalve vrachtwagens, bakwagens en busjes van IVECO, is de werkplaats ook open voor andere merken. Van de nieuwere vrachtwagens tot aan de wat oudere personenauto’s.
De relatie tussen Veekro en Spaansen begon in 2014. De komst van nieuwe Euro6 motoren was voor veel merken aanleiding om met een nieuwe of flink opgefriste cabine te komen. Het wagenpark van Spaansen bestond op dat moment voor 98% uit MAN, en zij zagen dit als een goed moment om te kijken wat er verder op de markt was. Diverse merken werden aangeschreven om een offerte neer te leggen, uiteindelijk koos men ervoor om een paar MAN’s, Mercedessen en IVECO’s naast elkaar te zetten.
Spaansen opstelling IVECO S-WAYsIn een duurtest van 5 jaar bleek dat de TCO in de praktijk toch iets afweek van wat er in de folder was vermeld. Door de verschillende trekkers op hetzelfde werk in te zetten, kreeg men een goed beeld van verbruik en slijtage. Wanneer er tijdens de vakantie een andere chauffeur met de auto reed, werd meteen getest of de vaste chauffeur met een roze bril op reed of dat het merk echt zo goed was als in de kantine werd verteld. Alles op een rijtje gezet verraste IVECO door de verwachtingen te overtreffen.
Nadat de leaseperiode was afgelopen, en zowel de Mercedessen als de IVECO’s weer ingeleverd moesten worden, kregen een aantal chauffeurs de keuze voor een nieuwe auto: MAN of IVECO. Met 3 tegen 6 was het wel duidelijk welke folder het meeste aansprak. Hoe de auto’s in het echt zouden zijn was nog niet te zeggen, want MAN kwam met een compleet nieuwe TGX aanzetten, en bij IVECO werd de Stralis vervangen door de S-WAY.
Spaansen is veel actief in de bouwsector en in woonwijken, waardoor de auto’s iets aangepast werden. Zo hebben een aantal trekkers bijvoorbeeld een kieperpomp gekregen. Hoewel we van rode Italianen gewend zijn dat ze dicht op het asfalt liggen, is dat niet erg handig wanneer je regelmatig extreme verkeersdrempels of kuilen in bouwwegen moet trotseren. De S-WAY’s staan allemaal op een grotere bandenmaat, voor iets meer bodemspeling. Nu is het aan de chauffeurs om de auto ‘eigen’ te maken, onder andere met de tekst op de grill, die zo kenmerkend is voor de voertuigen van Spaansen. Werden ze vroeger nog met de hand erop geschilderd, tegenwoordig zijn het stickers maar dat maakt het geheel niet minder opvallend.